Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Olsztyn rezygnuje z ok. 100 mln zł unijnych środków na transport

Dalej Wstecz
Data publikacji:
28-07-2025
Ostatnia modyfikacja:
28-07-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Olsztyn rezygnuje z ok. 100 mln zł unijnych środków na transport
fot. PF
Władze Olsztyna oficjalnie ograniczyły zakres wniosku o dofinansowanie zadań transportowych z programu operacyjnego Polska Wschodnia. Obecna ekipa rządząca wcześniej zrezygnowała z zakupu tramwajów, a teraz będzie także mniejsza liczba autobusów elektrycznych. Tym samym miasto rezygnuje z około 100 mln zł gwarantowanej puli unijnych środków.

Miasto ma w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia zagwarantowanych 45 mln euro, czyli blisko 200 milionów złotych na rozwój transportu. Ustępujący poprzedni prezydent, Piotr Grzymowicz, zdążył jeszcze w lutym 2024 roku złożyć do PARP-u gotowy projekt komunikacyjny, by pozyskać unijne środki. Zakres inwestycji opiewał na prawie 300 mln zł, co przy poziomie 85-procentowym dofinansowaniu, pozwoliłoby wykorzystać w całości dostępną alokację środków.

Projekt komunikacyjny zyskał nawet aprobatę unijnego organu i podpisana została umowa na pierwsze dofinansowanie. Wraz ze zmianą władzy w Olsztynie nastąpił jednak przegląd projektów komunikacyjnych, co skutkowało wstrzymaniem realizacji zadań. Ostatecznie nowe władze podjęły decyzję o zmianie zakresu zaakceptowanego już wniosku o dofinansowanie. Analizy i rozmowy z PARP-em trwały ponad rok. Ostatecznie udało się dokonać zmian.

– W projekcie zawarliśmy kupno 11 autobusów zeroemisyjnych, wraz z ładowarkami, rozbudowę zajezdni autobusowej przy al. Sikorskiego, rozbudowę systemu ITS, przebudowę przystanków i pętli autobusowych, a także przebudowę przejść dla pieszych – mówi Patryk Pulikowski, rzecznik prasowy Urzędu Miasta w Olsztynie. – Łączna wartość tego zadania to 132 mln złotych. W tym momencie czekamy na decyzję Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej w sprawie aneksu do umowy – dodaje.

Zmniejszenie zakresu projektu komunikacyjnego oznacza, że Olsztyn rezygnuje z części środków, które przydzielono miast z programu operacyjnego Polska Wschodnia. Dokładnie chodzi o pulę ok. 100 mln zł. – Ograniczyliśmy zakres zadania, tym samym zostało zmniejszone dofinansowanie – potwierdza Pulikowski.

Podsumowując, Olsztyn zdecydował się na mniejszą liczbę autobusów elektrycznych. Poprzedni wniosek dotyczył zakupu 20 sztuk pojazdów – 10 autobusów o standardowej długości oraz 10 autobusów przegubowych. Ostatecznie liczba ta skurczy się do 11 sztuk. Wraz z pojazdami zamówione będą ładowarki. Władze Olsztyna dostrzegły także konieczność rozbudowy zajezdni autobusowej przy al. Sikorskiego, która przejęła sporą liczbę pojazdów, po tym, jak przestały się mieścić w zajezdni przy ul. Kołobrzeskiej. Stało się tak po tym, jak miasto rozbudowało halę postojową dla tramwajów. Nowością będzie natomiast rozbudowa systemu inteligentnego sterowania ruchem ITS oraz przebudowa przejść dla pieszych. Olsztyn pozostawił także we wniosku przebudowę kilku przystanków i pętli autobusowych.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Olsztyn. Rozwój tramwaju w próżni

Komunikacja

Olsztyn. Rozwój tramwaju w próżni

Jakub Rösler 19 maja 2025

Zbliża się naprawa główna olsztyńskich Solarisów Tramino

Komunikacja

Zegar tyka. Olsztyn wciąż nie wie na co wydać środki UE

Prawo & Finanse

Olsztyn. Komunikacja miejska bije rekordy

Komunikacja

Olsztyn. Komunikacja miejska bije rekordy

Przemysław Farsewicz 01 lutego 2025

Olsztyn odkłada rozwój tramwaju na półkę

Komunikacja

Olsztyn odkłada rozwój tramwaju na półkę

Przemysław Farsewicz 16 stycznia 2025

Olsztyn rezygnuje z zakupu tramwajów Saatza

Komunikacja

Olsztyn rezygnuje z zakupu tramwajów Saatza

Przemysław Farsewicz 11 grudnia 2024

Zobacz również:

Olsztyn. Rozwój tramwaju w próżni

Komunikacja

Olsztyn. Rozwój tramwaju w próżni

Jakub Rösler 19 maja 2025

Zbliża się naprawa główna olsztyńskich Solarisów Tramino

Komunikacja

Zegar tyka. Olsztyn wciąż nie wie na co wydać środki UE

Prawo & Finanse

Olsztyn. Komunikacja miejska bije rekordy

Komunikacja

Olsztyn. Komunikacja miejska bije rekordy

Przemysław Farsewicz 01 lutego 2025

Olsztyn odkłada rozwój tramwaju na półkę

Komunikacja

Olsztyn odkłada rozwój tramwaju na półkę

Przemysław Farsewicz 16 stycznia 2025

Olsztyn rezygnuje z zakupu tramwajów Saatza

Komunikacja

Olsztyn rezygnuje z zakupu tramwajów Saatza

Przemysław Farsewicz 11 grudnia 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij