Władze Olsztyna oficjalnie ograniczyły zakres wniosku o dofinansowanie zadań transportowych z programu operacyjnego Polska Wschodnia. Obecna ekipa rządząca wcześniej zrezygnowała z zakupu tramwajów, a teraz będzie także mniejsza liczba autobusów elektrycznych. Tym samym miasto rezygnuje z około 100 mln zł gwarantowanej puli unijnych środków.
Miasto ma w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia zagwarantowanych 45 mln euro, czyli blisko 200 milionów złotych na rozwój transportu. Ustępujący poprzedni prezydent, Piotr Grzymowicz,
zdążył jeszcze w lutym 2024 roku złożyć do PARP-u gotowy projekt komunikacyjny, by pozyskać unijne środki. Zakres inwestycji opiewał na prawie 300 mln zł, co przy poziomie 85-procentowym dofinansowaniu, pozwoliłoby wykorzystać w całości dostępną alokację środków.
Projekt komunikacyjny zyskał nawet aprobatę unijnego organu i
podpisana została umowa na pierwsze dofinansowanie. Wraz ze zmianą władzy w Olsztynie nastąpił jednak przegląd projektów komunikacyjnych, co skutkowało wstrzymaniem realizacji zadań. Ostatecznie nowe władze podjęły decyzję o zmianie zakresu zaakceptowanego już wniosku o dofinansowanie. Analizy i rozmowy z PARP-em trwały ponad rok. Ostatecznie udało się dokonać zmian.
– W projekcie zawarliśmy kupno 11 autobusów zeroemisyjnych, wraz z ładowarkami, rozbudowę zajezdni autobusowej przy al. Sikorskiego, rozbudowę systemu ITS, przebudowę przystanków i pętli autobusowych, a także przebudowę przejść dla pieszych – mówi Patryk Pulikowski, rzecznik prasowy Urzędu Miasta w Olsztynie. – Łączna wartość tego zadania to 132 mln złotych. W tym momencie czekamy na decyzję Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej w sprawie aneksu do umowy – dodaje.
Zmniejszenie zakresu projektu komunikacyjnego oznacza, że Olsztyn rezygnuje z części środków, które przydzielono miast z programu operacyjnego Polska Wschodnia. Dokładnie chodzi o pulę ok. 100 mln zł. – Ograniczyliśmy zakres zadania, tym samym zostało zmniejszone dofinansowanie – potwierdza Pulikowski.
Podsumowując, Olsztyn zdecydował się na mniejszą liczbę autobusów elektrycznych. Poprzedni wniosek dotyczył zakupu 20 sztuk pojazdów – 10 autobusów o standardowej długości oraz 10 autobusów przegubowych. Ostatecznie liczba ta skurczy się do 11 sztuk. Wraz z pojazdami zamówione będą ładowarki. Władze Olsztyna
dostrzegły także konieczność rozbudowy zajezdni autobusowej przy al. Sikorskiego, która przejęła sporą liczbę pojazdów, po tym, jak przestały się mieścić w zajezdni przy ul. Kołobrzeskiej. Stało się tak po tym, jak miasto rozbudowało halę postojową dla tramwajów. Nowością będzie natomiast rozbudowa systemu inteligentnego sterowania ruchem ITS oraz przebudowa przejść dla pieszych. Olsztyn pozostawił także we wniosku przebudowę kilku przystanków i pętli autobusowych.